This is the end - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Gijs Elsen - WaarBenJij.nu This is the end - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Gijs Elsen - WaarBenJij.nu

This is the end

Door: Gijs

Blijf op de hoogte en volg Gijs

03 November 2011 | Sri Lanka, Negombo

Hoi allemaal,

Dit is echt het laatste verhaaltje van deze trip. Effe een soort van samenvatting, eindconclusie en evaluatie van de afgelopen 10 maanden. Plus enkele statestieken die op zich wel geinig zijn, gewoon omdat het kan.
Heb veel meegemaakt, gezien, gedaan en bewonderd. Erg genoten van alles en mezelf regelmatig verbaasd over veel verschillende dingen. Ben 9 Januari gegaan en kom 5 november terug. Iets eerder als gepland, zoals ons pap al zei toen ik ging. Heeft ie dus toch gelijk gehad. Kom niet eerder terug omdat ik heimwee heb. Maar heb ondertussen wel genoeg gezien zodat het tijd is om het te laten gaan bezinken en natuurlijk wil ik Nien niet nog een keer zo lang missen.

Heb 22 landen bezocht dit jaar (dat is dan inclusief NL, Duitsland, Macau en Hong Kong). 22 keer ben ik een grens over gegaan, waarvan 8x over land. Het korst was ik in Singapoor (maar 1,5 uur en ongepland), het langst in de VS, 6 weken in totaal, waarvan 2 op Hawaii. In VS was ik al eens geweest, maar dat was enkel New York. Macau, Hongkong, Thailand, Cambodja, Maleisie en Singapoor waren ook al eens bezocht, maar toch was het weer leuk daar te zijn dit jaar. Alle andere landen was dus de eerste keer dat ik er kwam. Heb op ruim 100 verschillende locaties geslapen. Van op iemands bank tot in een mega luxe hotel. Heb mezelf verplaatst of laten verplaatsen met allerlei verschillende mogelijkheden. Te voet, met de fiets, brommer, auto, taxi, allerlei soorten tuctuc's, bus (ontelbaar), jeepney's, scooters (zelf rijden en achterop), tram, treinen (ruim 70 keer, van 20km/u tot 320km/u), in totaal 29 keer op een boot gezeten (van gemotoriseerde kano tot aan een speedboot met 1200pk tot dikke ferry's met een paar 100 mensen erop). Zelfs 3x met paard en wagen vervoerd. Heb 28 keer gevlogen bij de tijd dat ik land in Nederland. Het originele plan is totaal in de mist gelopen, maar plannen zijn er dan ook om van af te wijken. Het was een globaal idee, en heb mezelf laten lijden door de opties die aanwezig waren. In sommige landen kwam ik aan zonder enige kennis te hebben van wat er uberhaupt te zien of te doen was. Toch vermaakte ik me daar dan ook prima en zag ik vanalles moois. Zo landde ik blind in Taiwan, Sri Lanka en arriveerde ik zonder enige voorkennis in Laos, Vietnam en Borneo.

Veel van het lijstje "dingen-die-ik-ooit-wil-zien-in-mijn-leven" af kunnen werken. Terracota Army, Las Vegas, Tokyo, Chinese Muur, Noord Korea, Oerang Oetangs, Washington DC, Alcatraz, Hiroshima, die makaken in de warm water bronnen in Japan en een werkende vulkaan.
Daarnaast natuurlijk al die witte stranden, mooie koraalriffen, eilanden (25), vele grotten (11x), bergen, vulkanen, jungles, musea, aquaria, gevangenissen, pretparken en dierentuinen. Al die beesten die ik zag, het vele lekkere en soms speciale eten dat ik gehad heb. Veel mensen ontmoet die me lang gaan bijblijven, sommige ben ik nu al vergeten.

Over bijna elk land een stukje:

VS
Mooi land. Meeste met de trein gereist. Amerikanen die dit horen vragen zich af of ik gek ben. Toch een erg goede manier om wat meer te zien van het land. Al is een auto huren misschien nog beter. Dit heb ik dan ook gedaan in de laatste twee steden waar ik was, maar enkel en alleen om speciale caches te gaan scoren. Miami viel me wat tegen, Washington DC vond ik iets te overdreven monumentaal, Chicago was koud maar toch speciaal. Door de midwest was wel geinig en Las Vegas was eens maar nooit meer. Leuk om te zien, maar is toch niet echt mijn ding. San Fransisco had ik denk ik wat langer moeten blijven, vond het niet zo super als andere mensen zeggen en Portland en Seattle vond ik daarentegen weer wel erg leuk. De VS is zeker een land waar ik nog ooit naar terug ga, maar dan bereis ik het met een camper of een auto en dan denk ik vooral de westkust. Hawaii was erg leuk, prachtig en interresant. Maui te weinig van gezien wegens het vele lamballen (lees bier drinken) in het hostel en Oahu was me iets te toeristisch. Maar Hawaii (The Big Island) vond ik geweldig. Veel wisselende natuur, van schildpadden op een zwart strand, stromende hete lava, jungle vol beesten tot de kou bovenop de grootste berg van de wereld (vanaf de zeebodem) met zijn telescopen. De supermarkten waren er ook geweldig, want zo vol verse vis. Meest gelukkig was ik met de gerookte tonijn en de Ahi Poki (rauwe tonijn met kruiden).

Japan
Geweldig land. Tokyo was toch even mijn favoriete stad van de wereld. Elke fantasie (hoe raar en/of extreem ook) je kunt hem vinden en/of ondergaan daar. Zoveel leven daar, overal wat te doen, mooie mensen, makkelijk te bereizen, echt super. Dat was denk ik waarom ik er in totaal drie keer naar toe ging. De aardbeving die ik meemaakte werd in nederland heftiger beleefd als dat ik in Tokyo merkte. Het was de meest heftige aardbeving die ik ooit gevoeld heb, toch was er geen paniek of angst. De meeste mensen daar maken ze vaker mee, dus iedereen bleef er rustig onder. Wat er in het noorden gebeurde met de tsunamie en daarna de kerncentrale werd me pas duidelijk nadat ik 3,5 uur had moeten lopen om terug te komen in het hostel. Hiroshima was indrukwekkend, de apen in hun warmwaterbron was lachwekkend en Mt Fuji, Kyoto en Osaka waren mooie aanvullingen van het geheel. Walvisvlees gegeten (erg lekker), Kogelvis (die giftige, niet bijster speciaal) en Kobe Beef (lekkerste beef ooit). Verder natuurlijk al die Sushi en Sashimi waarvan ik ook altijd enorm geniet. Het was allemaal vrij duur in Japan, toch is dit een land waar ik zeker nog een keer terug kom.

Taiwan
Verrassend. Kwam dus aan zonder enige kennis, wist dat de Taipei 101 er stond and that's it. Ben die toren niet eens ingeweest, want hoge torens zijn eigenlijk overal hetzelfde. Heb het rondje gemaakt tegen de klok in en zo bijna het hele eiland gezien. De steden zijn niet echt speciaal, toch is er genoeg te zien, zo zijn er heel goede musea. Voor de beste chinese kunst moet je op taiwan zijn. Ben er naar een verlaten Themepark geweest wat overgroeid was door de jungle, een van de hoogtepunten op Taiwan vond ik. Verder wel leuke stranden in het zuiden en een schitterende gorge (canyon) in het oosten. Zal er niet zo vlug weer naar toe gaan, meeste toch wel gezien.

Macau
Leuk. Kwam er terug na 5 jaar, veel veranderd. Meer casino's nu. Echt hele mooie. Hier heb ik mijn duurste dag van de vakantie gehad. Toen ik de bungee-jump deed van 233 meter (hoogste van een gebouw ter wereld), ging gokken in het casino en daarna de mooiste show (dancing water) die ik ooit gezien heb. Die dag ruim 500euro uitgegeven, maar het was het waard. Verder alle caches gevonden die er lagen en daardoor ook nog wat van de andere kant van Macau gezien, mooie trails, stranden en oude stadjes. Kan best dat ik er nog een keer kom.

Hong Kong
Favoriete stad in de wereld. Toch weer wel. Was de 3e keer dat ik er kwam. Kon bij Malcolm in de logeerkamer slapen, zelfs toen ze een weekend weg moesten. Dit keer meer gezien van Hong Kong dan alle andere twee keer bij elkaar. Stuk minder gaan stappen (word ook ouder) en daardoor overdag toch meer energie. Blijft altijd erg mooi om door het land te reizen. Zo veel dingen dichtbij, van de stad met miljoenen inwoners zit je in 10minuten op een verlaten strand, in een bos, bovenop een berg etc. Prima vermaakt en weet zeker dat ik ook hier weer terug zal komen.

Cambodja
Toen ik in 2006 hier was zei ik al dat ik graag terug wilde komen over een jaar of 5 om te kijken hoeveel het veranderd was. Dat was dit jaar dus. Was niet gepland om hier heen te gaan, maar kreeg geen multi-entry-visa voor China, dus moest een omweg maken. Nienke kwam naar Cambodja, dus eigenlijk was dat dan toch wel leuk om daar weer eens heen te gaan (en goed uitgepakt he). Wilde wel andere dingen zien als de vorige keer. Sihanoukville en Phnom Penh werden toch weer bezocht, maar zoveel veranderd dat ik het minder vond. De oostkant was toch weer nieuw en vond ik weer meer interresant. Leuk was het ook om even niet alleen te reizen. Maar ga er denk ik niet meer heen, of er moet ineens een nieuwe Angkor Wat worden ontdenkt.

Laos
Super relax, dat was mijn indruk en blijft hem. Echt een van mijn favoriete bestemmingen geweest dit jaar. Eerste stuk met Nienke en Saar was heel chil. Daarna nog vele mooie dingen meer gezien. Mensen waren allemaal zo relax, tempo ligt er een stuk lager. Luang Prabang is een erg mooi stadje, Vieng Vang is echt party-party en het noord oosten is nog zo weinig bezocht, heel puur. Daarnaast is het er spotgoedkoop, dus kan je veel doen voor weinig geld. Echt een ideaal backpacker land. Je zit soms wel 16 uur in de bus, maar dat maakt niet uit als het maar een dollar kost. Hoef er niet meer naar toe, want veel gezien. Maar je weet het nooit.

Vietnam
Vakantie gevierd in dit land. Niet echt van de gebaande paden afgegaan. . Genoten van het gemak en het mooie weer. Maar vond het iets te commercieel. Ligt er aan natuurlijk dat ik niet echt het binnenland ben in gegaan. Highlights toch gezien. Mooi groepje meiden om me heen waar ik mee samen reisde, veel andere leuke mensen ontmoet. Het was vooral bier drinken en slap ouwehoeren wat ik deed hier, dus zeker goede herinneringen hier aan over gehouden. Slang gegeten, op een boot geslapen, brommer gereden, etc. Wat me tegen viel is dat er zoveel resorts etc op de mooiste plekken zijn dat het meteen zo duur word als je iets speciaals wilt. Niet vlug kans dat ik er weer eens kom.

Filipijnen
Wat een paradijs. Zo gauw je de stad uit bent is het zo prachtig. Witte stranden, blauwe zee, koraal, kalksteenbergen (en dus in allerlei vormen), aardige mensen, lekker eten, geweldig gewoon. Het nadeel is dat er zoveel eilanden zijn (7107) dat je overal met de boot of het vliegtuig heen moet, dat kost tijd en geld. Maar zeker is dat ik hier weer eens kom. Is goedkoop en nog zoveel te verkennen. Volgende keer ga ik er zeker duiken.

China
Te veel chinezen maakt het nogal druk. Als ze ze wat beter uitgespreid hadden was het toch wat relaxter lijkt me. Heb van Yangshou genoten omdat de omgeving daar echt prachtig is. Het Terracotta leger viel me een beetje tegen. Had het anders verwacht en er waren me daar iets te veel mensen die te weinig manieren hebben. Beijing vond ik wel leuk, ook 17 dagen gezeten. Lekker gegeten (en raar, zoals zeepaardje, hond en scorpioen), veel te zien, leuke mensen ontmoet (die waren dan wel niet chinees) en veel gelachen. Zelfs een keer de blauwe lucht gezien met de zon, zodat ik zelfs een schaduw had.
De Chinese muur was ook echt een hightlight. Lekker buiten de stad over een verlaten ongerestaureerd stuk muur een paar uur gelopen. Prachtig. Kom nog wel eens terug in China, maar dan toch pas als ik een goede reden om te gaan (of naar Tibet of Xinjiang wil).

Noord Korea
Geweldig, wat een aparte ervaring. Nieuwsgierig en verbaasd, veel gelachen en geouwehoerd, netjes gereageerd en ondertussen iets anders denken. De gids aangehoord en dan een vraag stellen waar geen antwoord op gegeven kan/mocht worden. Kim Sung Il gezien, de DMZ bezocht, allerlei musea met velerlei onderwerpen maar dan toch Kim Sung Il weer in de hoofdzaak. Hier wil ik nog een keer terug. Wat we te zien kregen was een soort van realiteit, was het echt? Was het opgezet? Waar waren de mensen die honger hadden? Hoe werkt dit land? Waarom denken ze hier dat wat zij doen beter is als ergens anders, terwijl de bewijzen voor het oprapen liggen die het tegendeel bewijzen. Wij kregen erg goed te eten (wel veel komkommer en ei, maar ook hondensoep bijv.). Het was mijn duurste week van heel de vakantie, 2000euro. Toch raar in een land waar de mensen bijna niets hebben. Intrigerend is het beste woord wat Noord Korea beschrijft.

Thailand
Kwam er weer eens terug, twee keer dit jaar. De eerste keer was om vlug naar Cambodja te gaan, maar het bleek Songkran (thai's nieuwjaar). Dat betekend eigenlijk niks meer als het grootste watergevecht ter wereld. Zeer leuk, dagje langer hierdoor gebleven. De tweede keer was alleen om te chillen na China en NK. Lekker op Koh Lanta genoten van frisse lucht en de zee. Relax eiland. Ook Thailand zal ik nog wel vaker bezoeken, al is het maar om het als hub te gebruiken om ergens anders heen te gaan. Thailand is altijd lekker makkelijk en goedkoop.

Maleisie
Het schiereiland had ik al eens bezocht. Dus nu lag de focus op Borneo. Schitterend, al was ik toch teleurgesteld in de hoeveelheid jungle die over is gebleven. Toch oerang oetangs gezien, dikke grotten bezocht en veel moois gezien. Een berg beklommen van 4100m hoog en schitterende koraalriffen gezien. Borneo ga ik nog wel eens vaker bezoeken, ben nu ook erg benieuwd naar het Indonesische gedeelte.

Brunei
Wat een grap. Als over 20 jaar hier de olie op is, is het land(je) volgens mij binnen een paar weken totaal verlaten. Wie wil er nu wonen in een land waar niks te doen is, waar je geen alcohol mag drinken en waar alles ook nog eens veel te duur is. Geen wonder dat alle mensen die er wonen meer in Maleisie te vinden zijn als in eigen land. Nooit zal ik hier meer komen, zonde van de tijd.

Indonesie
Bali dan vooral. Viel een beetje tegen, anders verwacht. Maar dat Nienke er eindelijk was maakte het allemaal een stuk minder erg. Bali is erg toeristisch, dat konden we verwachten, maar dat het zo erg was. Toch veel moois gezien en een erg leuke tijd gehad. Vooral Gili Air was een top weekje. Daar ga ik zeker nog eens terug en dan meteen meer van Indonesie, ben erg benieuwd naar al die andere eilanden.

Sri Lanka
Schitterend land, had het alleen goedkoper verwacht. Dacht dat het meer met India te vergelijken was, maar de prijzen zijn een stuk hoger. Erg veel natuur. prachtige stranden en aardige mensen. Zal er niet vlug nog een keer heen gaan, want er valt niet veel meer te zien als wat ik nu gezien heb. Of het is in andere landen net iets beter, mooier of goedkoper te zien. Wel afwisselend, voor iemand die nog niet veel door azie heeft gereist is het een mooie verzameling met vanalles wat er in azie te zien is. Moet je alleen niet in oktober gaan, want dan regent het nogal flink.

De verhalen die ik hier voor schreef zeggen natuurlijk meer als dit. Het jaar vloog wel voorbij, al moet ik zeggen dat die maand hier in Sri Lanka voorbij kroop. Maar dat had zijn redenen. Het reizen was toch wat anders geworden sinds Laos. Niet dat het slechter werd, maar gewoon anders. Heb toch enorm veel plezier gehad tijdens alle weken. Toch kijk ik erg uit om weer naar huis te gaan. Eindelijk weer brood eten, schone wc's en douches. Niet om de 20 meter hoeven zeggen dat je geen taxi, tuctuc of moto nodig hebt. Niet telkens als je ergens aan komt een slaapplaats gaan zoeken en niet steeds overal maar weer over de prijs hoeven te discussieren.
Wat ik wel ga missen is de hele dag op bloten voeten of slippers (heb 3 paar versleten) lopen. De vele vis en garnalen die ik hier eet. De zon en de dagelijkse 25 graden. Al die lekkere bananen en ananas (in nederland smaakt dat echt helemaal nergens naar). De vrijheid natuurlijk en het onbezorgde leventje.
Maar nu hoef ik dadelijk niet meer dagelijks mijn mail te checken, als ik met Nien wil praten hoeft dat niet meer via skype (ook al is dat makkelijk, het leverd nogal eens frustratie op als het weer eens niet goed werkt). Kan ik weer met mijn autootje zelf ergens heen (die is al geregeld: Ford Fiesta 1.3) en een beetje regelmaat is ook nooit verkeerd.

De volgende tripjes zijn trouwens al geboekt (December: Praag, Maart: Berlijn) en het plan voor de volgende grote trip zit al weer gedeeltelijk in mijn hoofd. Er is nog zoveel te zien.

Nou dat was wel weer genoeg. Tot gauw genoeg. Zal iedereen wel weer zien binnenkort. Op het werk, in de kroeg, tijdens het cachen of gewoon bij iemand thuis.
Bedankt iedereen voor het lezen, de reacties en de mailtjes. Nu geen kaartjes meer uit verre landen, maar nu kom ik persoonlijk wel een keer de groeten doen.

Tjow
Gijs, Isaac, Mr Van den Elsen, Mr Van, Mr Vanden, Mr Elsen, Gigsbertus, Mr Gijsbertus, Mr Jacob, Isaacsan en weet ik wat nog meer dat ze me genoemd hebben.

Voor de cachers:
Effe wat cachestatestieken voor degene die dat leuk vinden. Caches gevonden in elk land waar ik dit jaar was, behalve noord korea (GPS is er verboden) en Singapoor (was ik tekort), 288 in totaal. Alle fysieke caches gevonden die mogelijk zijn (zelfs de HQ, APE en GPS adventure exhibit). Geen events dit jaar, wel vele virtuals, enkele wherigo's, een webcamcache, veel earthcaches, etc. Heb dit jaar zelfs een 5/5-er gehaald.
Sinds de introductie van de Challenges heb ik er ook daarvan een tiental kunnen scoren. Sommige was ik de eerste en ben ik nog steeds de enige. Zoals met de bungee jump van de Macau-tower of de challenges in Noord Korea. Heb er zelf ook twee in NK gemaakt. Die zijn ook nog niet behaald (of zelfs maar geaccepteerd). Vele plekken waar ik geweest was bleken later een challenge te bevatten, soms had ik een foto ervan, soms niet de goede, helaas.
Er is een plan voor een nieuwe cache in eigen land. Dit word natuurlijk een mysterie, over de trip. Hoe en wat weet ik nog niet precies, het idee is groeiende. Het word er in ieder geval een waarbij je CHIRP nodig hebt, deze heb ik een aangeschaft tijdens mijn bezoek aan Portland. Derhalve word het een premiummember-only-cache.

• 03 November 2011 - 10:53

Ingrid Mulders:

Hey Gijs, Ik heb genoten van je verhalen!!! Was erg leuk xx

• 03 November 2011 - 10:55

Sien:

Zo heee! Een heel verhaal!!

Geweldig!!!

Enuhh...huisnr: 23 !! Vergeet daar niet te stoppen als je met je fiestaaatje erlangs komt! hahaha!!! Maar kom maar gewoon met de benenwagen! Is zo wijd nie! En kunnen we meteen samen een pintje pakken! ( is voor mij ook lang geleden!! )

Hele goeie reis!!!! Zorg dat je goed uitgerust thuis komt ;) !

Heel veel groetjes -xx-

• 03 November 2011 - 10:56

Daan:

Mooi eind verslag Gijs, je kunt wel zien dat je eigenlijk alleen maar genoten hebt en een hoop van de wereld gezien hebt. Het word zeker wel weer lastig om terug te komen, maar dan kun je alvast uitkijken naar je volgende reis

• 03 November 2011 - 11:06

Chris:

Mooie samenvatting.
    Heb genoten van al je verhalen en het is voor mij erg aanstekelijk.
    Met een beetje geluk zien we elkaar nog een keer voordat je weer voor langere tijd vertrekt.

Goede terugreis en geniet van het ouderwetse leventje in De Mortel.

Groeten,

• 03 November 2011 - 13:07

Monti En Elly:

Ha die Gijsie,

Zo je wens is nu helemaal in vervulling gegaan.
    Het is een mooi indrukwekkend verhaal geworden. Fijn dat je ons hebt meegenomen op (lees en kijk ) avontuur zodat we er ook wat van meegekregen hebben.
    Voor zo'n reis moet je natuurlijk wel lef hebben en af en toe tevreden zijn met niet teveel luxe anders kun je zoiets natuurlijk bijna niet doen. Gelukkig hoeft het voor jou geen 4 of 5 ***** te zijn. Weer een hele ervaring rijker maar Ik hoop dat de puzzel niet te moeilijk wordt want dan zitten we teveel binnen achter de computer en cachen gaat vooral toch om het buiten zijn. Dus hou die kronkels in je hersenen maar op de "afdeling" zodat wij daar niet na hoeven te zoeken. Je hebt ook alweer heel wat nieuwe plannen. En je Limousine staat alweer klaar. Er wordt weer goed voor je gezorgd.
    Gijsie (Dirk) goede reis en tot caches

• 03 November 2011 - 13:27

Monique D:

Hi Gijs

Een mooi eindverhaal heb je er van gemaakt. Ik heb genoten van al je verhalen en in die zin vind ik het jammer dat je terugkomt. Maar ik ben superblij dat ik je weer gewoon op het werk ga zien. Kunnen al die ouwe vrouwtjes weer lopen ;)

Goede reis en tot snel

Monique xx

ps je hebt bijna je 100.000 hits

• 03 November 2011 - 13:30

Sten:

Zo jongen, hele trip geweest, klinkt als een zeer goede ervaring. Mooie samenvatting ook, heb ik misschien zelfs in de toekomst nog wat aan. Ik wens je een goede terugreis/komst en misschien tot ziens, wie weet..

groeten, Sten

• 03 November 2011 - 16:50

Wim Van Der Heijden:

Dag Gijs,
    Wat een reis zeg en wat een belevenissen.
    Ik zou er persoonlijk voor een jaar of vijf genoeg aan hebben maar jij bent al weer bezig met de volgende plannen
    Afijn ik vind het leuk je binnenkort weer eens in het echt te zien en wat persoonlijke belevenissen van je te horen

• 03 November 2011 - 17:03

Lieke:

he gijs,

wat een leuke afsluitende samenvatting, erg gaaf wat je allemaal gezien hebt, moet zeggen dat ik je wel gemist heb en ook wel blij ben als je weer terug bent. tot snel. geniet er nog even van.
    xlieke

• 03 November 2011 - 17:08

Lieke:

ben je aan je laatste hits aan het helpen heb even toch niks te doen..haha.
    x

• 03 November 2011 - 17:50

Je Vader:

Jonge, jonge, wat een verhaal.
    Wel een schitterende samenvatting.
    Maar ik dacht nu heeft hij het wel gezien. .
    Maar als ik al die nog openstaande plannen zie.
    Maar goed dat is toekomst en het zijn nog maar plannen. Je hebt zelf aangegeven dat die ook makkelijk kunnen veranderen.
    Misschien toch nog een klein kort verhaaltje om aan de 100000 te komen.

Zaterdag 15.50uur zien we je op Schiphol. We verheugen ons erop.
    Groetjes en tot dan, je vader

• 03 November 2011 - 19:43

Dianne:

Nou Gijs, 100 000 hits gehaald weer een TO DO THING van de lijst te schrappen.
    Kom nou maar naar huis ;o))

Hele goeie reis en zie je gauw!

Bedankt voor alle leuke verhalen en mooie fotoos, nou moet ik weer een andere bestemming voor mijn vrije uurtjes gaan zoeken ;o)))))))))))))

• 04 November 2011 - 09:27

Ome Jos :

Mooi verhaal gijs, tot zo. gr.

• 04 November 2011 - 13:50

Yvonne M.:

Jij hangt waarschijnlijk al in de lucht als ik dit schrijf. (tijdsverschil meegerekend.)
    Gijs, het waren skône verhalen!
    Het was een ware afleiding in 'lastige' dagen hier, ook zeer relativerend, want je beseft weer: het gras is echt niet altijd groener aan de overkant!
    WELKOM THUIS!

• 04 November 2011 - 19:26

Loes Vogels:

Wat een toeval..... Net tickets geboekt naar Sri Lanka en was even aan het speuren naar tips en reisverhalen. Stuit ik opeens op jou waarbenjij en zie dat je net weer je boeltje pakt om naar hier te komen. Wat super cool wat je weer allemaal gedaan hebt joh! Alvast veel succes met acclimatiseren! :)
    Heb je nog wat (positieve) leuke verhalen en tips. We gaan 3 weken en willen zeker wel wat zien en doen (vooral in het zuid westen en rondom Kandy) maar ook zeker wel een weekje chillen. Ik hoor graag van je als je komende maand een momentje zin en tijd hebt om onze prive guide te zijn...
    Gr Loes.

• 20 Januari 2012 - 03:51

Yvonne M.:

zit ik hier in de nachtdienst in het MMC, ik dacht toch nog es effe terugblikken naar Gijs zijn avonturen. Blijft mooi om te lezen.....
    Groetjes!