Cambodja is Great!!!!! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gijs Elsen - WaarBenJij.nu Cambodja is Great!!!!! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gijs Elsen - WaarBenJij.nu

Cambodja is Great!!!!!

Door: Gijs v.d. Elsen

Blijf op de hoogte en volg Gijs

23 Oktober 2006 | Cambodja, Phnom-Penh

Hi there,

Weer een mooi verhaaltje uit het zonnige en zwaar relaxte Cambodja.
De mensen in Cambodja zijn zo vriendelijk en de regels de ze hebben zijn net als in NL, maak er maar wat van.
Vanuit Batdambang ben ik naar Phnom Penh gegaan. De hoofdstad van Cambodja. Er leven hier zo'n 1,5 miljoen mensen en het bruist. Meeste backpackers blijven er maar twee dagen, maar ik vind het wel zeer relax hier.
Toen we aankwamen bij ons hostel, Number 9 waren we meteen ervan overtuigd langer te blijven als gepland. Grote lounge, met uitzicht op een meer, met 's avonds een hele mooie sunset. Gratis pool, grote TV met allerlei DVD's, een groot scherm met of film of grote sportevenementen, overal bloemen en bier voor 0.50 $ (1/2 ltr). Hangmatten, 24-uurs-service voor eten en drinken en dat allemaal voor maar 4$ per dag :-)
De eerste dag dus maar wat gerelaxt en een beetje door Phnom Penh gesjokt. Staat er in de lonely planet dat je 's avonds de straat niet opmoet gaan omdat er kans is op beroving, maar ik denk dat die kans erg klein is, mensen zijn blij dat ze ons zien. Alleen die tuktuk-drivers overal, daar wordt je wel simpel van. Wandelen is niet voor westerse mensen schijnbaar.
De tweede dag hadden we een wat depressive dag. We gingen naar de Killing Fields en de S-21 gevangenis. Het Auswitsch van Cambodja. Als je hier bent moet je daar naar toe gaan wil de cultuur en mentalileit van de cambodjanen snappen.
Ik samen met een amerikaan (waar ik sinds siem riep mee samen reis) en een ozzie er naar toe. Eerst naar de gevangenis. Mijn god, daar wordt je echt niet vrolijk. 3 miljoen mensen zijn er gevangengehouden, gemarteld en vervolgens vermoord, door de regering van die tijd.
Je ziet de cellen, de martelwerktuigen en veel verhalen. Daarna naar de killing fields gebracht en daar werden ze in massagraven gegooid.
Toen we op de killing fields waren werden we toch wel stil. Ze hebben er een tombe gebouwd, helemaal vol schedels (maar 9000, maar is erg indrukwekkend). Die dag hebben we het maar rustig aan gedaan verder. Maakt toch wel een diepe indruk allemaal.

De derde dag in Phnom Penh een beetje site seeing gedaan en wederom door de stad gesjokt. We hebben het Royal Palace en het nationaal museum bezocht (waar allerlei dingen van Angkor wat te zien zijn). 's Avonds wilde we gaan chillen in ons hostel, echter kwamen we twee chicks tegen die zeiden dat we naar Laughter Yoga moesten gaan. Zou voor de eerste keer gegeven worden door een van hen. Wij daar naar toe. Geweldig. Lachen uit het niets en om niets. Een dik uur lang en we waren met zo'n 12 personen. Schitterend.
Daarna was ik best moe, dus toch gaan chillen.
Vandaag een Lazy day, beetje inkopen gedaan op de markt hier, dat is erg leuk als je van afdingen houdt, ben er ondertussen erg goed in. (Ine ik heb m'n derde memory card gekocht, alleen zijn ze maar iets goedkoper als in NL, 24,5$ = 21 E).

Morgen met de bus naar Kampot. Daar gaan we chillen op het strand en naar een spookstad (met paleis, hotels etc, een hotel ziet er hetzelfde uit als dat van de film The Shining :-) ) in de jungle. Daar kunnen we ook in overnachten, wordt dus weer een mooie experience.

Na Kampot naar Shianoukville, ook aan de kust. Daar een Goa party doen en proberen mijn duikbrevet te halen bij een nederlandse gozer (schijnt nog goedkoper te zijn als in thailand of malaysa).

Jullie horen nog van me, en doe het rustig aan daar he, dat ik er niks van hoor.

Gijs

• 23 Oktober 2006 - 08:39

Fenneke:

Hey Gijs!
    Super om je verhalen te lezen, heeeeeeeeeeeeul herkenbaar, ben trots op je, ENJOY!!

• 23 Oktober 2006 - 15:05

Rick:

Wow...

Keep going...

• 24 Oktober 2006 - 10:15

Henri V:

chille.... sjokke.... lam zijn.... chille.... sjokke....

jo isaac.. chil ze, mooie verhalen!

kga denk maar weer wa klussen.. ;)

• 24 Oktober 2006 - 17:06

Henk Hond:

Gijs, als jij er iets van hoort he, kan je dat dan ff doorgeven aan mij, laatste tijd is er zo weinig te beleven in de mortel.

• 24 Oktober 2006 - 17:47

Lea En Monique D:

Nee nee Gijs, wij zullen rustig aan doen. Jij beleeft al genoeg dus daar hoeven wij niet voor te zorgen. Zorg wel dat je nog energie overhoudt om volgend jaar weer te komen, want ja ja er is alweer een dienstlijst uit waar je op gepland staat, dus het wordt toch terugkomen eind december.

Groetjes van de avondzusters Lea en Monique D

• 25 Oktober 2006 - 18:41

Miep:

die thaise chips die leken me niet echt knapperig. Ik ben wel heel benieuwd of je ze ook echt hebt gegeten. groetjes van Miep.