Allo - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Gijs Elsen - WaarBenJij.nu Allo - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Gijs Elsen - WaarBenJij.nu

Allo

Door: Gijs v.d. Elsen

Blijf op de hoogte en volg Gijs

26 Oktober 2006 | Cambodja, Kâmpôt

Hello, What's you're name?

Dat is wat ik hoor als ik op straat loop van zo ongeveer elke persoon onder de 25, best grappig in het begin, maar soms ook best irritant. Heb ondertussen al veel namen verzonnen, maakt het weer leuk.

Toen we in kampot aankwamen hadden we weer eens zes uur in de bus gezeten, terwijl gezegd was dat het maar 3,5 uur was, maar ja cambodja he, dus we hadden er al wel rekening mee gehouden.
We hadden nog een hele middag voor de boeg en besloten maar ergens heen te gaan.
Na een motor te hebben geregeld (met chauffeur, kan nog steeds geen motor besturen en al helemaal niet hier in cambodja) vertrokken naar de grotten.
Ik heb ondertussen door dat ze vier soort wegen hebben in cambodja. Stoffige wegen, hobbellige wegen, modderige wegen en slipperige wegen.
Bij de grotten aangekomen zag het er allemaal best mooi uit, maar ik had ze groter verwacht. Zegt die gids/chauffeur: "O, maar we kunnen wel wat verder de grot in gaan". Ik op m'n slippertjes en David op sandalen, moesten we ongeveer 3 meter hoog en soort klif inkruipen, de gids zou na ons komen.
Op de klif geklommen, daar was een gang die uitkwam in een opening van ongeveer 75 cm hoog en 40 cm breed. Ik moest er eerst doorheen. Toen ik klem zat zei ik dat het niet ging en dat het waarschijnlijk beter was als we maar niet verder gingen. Maar daar wilde de gids niets van weten, hij zei dat het best ging en dat het daarna weer breder werd. Dus maar eerst m'n rugzak er doorheen geduwd, zaklamp er doorheen gegooid en op mijn zij er doorheen gekropen. David had hetzelfde probleem, maar uiteindelijk waren we erdoor en waren we in een grotere grot. Zeer mooi allemaal. We moesten nog verder, ong. 300 meter en toen konden we niet verder.
Na 10 min. maar weer eruit gegaan, terugweg was makkelijker want we gleden door de modder haast vanzelf richting uitgang.
Halverwege de grote grot zaggen we nog zo'n soort tunnel, dus: "Kunnen we daar ook in?" En daar gingen we weer, alleen kwamen we nu bij een meer uit, waarbij ook een opening was met een prachtig uitzicht. Al met al weer een super ervaring. En waarschijnlijk de enigste plek op aarde waar je op slippertjes zonder veiligheidsdingen en zonder dat iemand weet waar je bent, in de diepte kunt afdalen.

Gisteren naar Bokor Hill gegaan, een spookstad. Weer een afgedankte weg die meer op een rivier leek en waarbij je spierpijn had na vijf minuten. Maar overleefd en op de top aangekomen, 1080 meter, een super uitzicht.
Het casino (verlaten sinds '45 en als gevangenis/martelplaats omgebouwd in de burgeroorlog in '79) was echt zeer apart.
We hadden besloten om op de heuvel te blijven slapen, dus hoefde we gelukkig dezelfde weg die dag niet meer terug.
Toen het donker (17.30 u.) werd het casino ingegaan en op het dak gaan zitten om de zosondergang te gaan bekijken. Muziekje erbij, fles whisky (en na takken te hebben gejaagd in de kelder) een mooi kampvuur gemaakt. Bram/Ine: Ik heb nu de manier ontdekt om de sluitertijd in te stellen en dat heeft mooie foto's opgeleverd.
Tot 22.30 u daargezeten, en toen was het hout op. We wilde terug gaan uit het casino maar was best lastig als er helemaal geen lichten zijn en je hebt alleen een klein zaklampje. We sliepen in een soort rangers-post (die het natuurreservaat van 150 ha eromheen beschermen) alleen daar was geen electriciteit dus geen licht. Op goed geluk maar gaan lopen en na een half uur hadden ze opeens een lichtje aangedaan (zaklamp). Toen was het zo geregeld.
Vandaag moesten we terug en dat was weer een mooie cambodjaanse aangelegenheid.
We moesten van de chauffeur gisteren maar zelf vervoer regelen want hij wist niet of hij kwam. Dus geregeld bij een andere chauffeur. Mooi dat was dat en we hadden geluk want die ging eerst nog naar een waterval. Kwam die chauffeur van gisteren er opeens aan en die wilde natuurlijk geld verdienen. Dus moesten we met hem mee, maar daar was eigenlijk geen plaats in de auto.
Toen we dus maar besloten hadden om niet mee te gaan, ging ie maar en gingen wij naar de waterval.
Op de terug weg kwamen we hem tegen, linker en rechter voorwiel beide eraf. :-)
Wij weer blij dat we in een andere truck zatten.
Het was echt weer een geweldige ervaring erbij.

Morgen met de bus naar Schihanouk Ville, strand, bars en duiken.

Doei maar weer en tot de volgende keer.

Gijs

ps. Miep, hier in cambodja eten ze alles wat beweegt. Heb ondertussen wormen (2 soorten), kikkers, sprinkhanen, kakkerlakken en kevers gegeten. Gisteren trouwens krab, gegrild, en zalm, gebakken. Zeer lekker allemaal. Behalve de 2de soort wormen en de kevers.

• 26 Oktober 2006 - 13:21

Bart Simpson:

Hello, what's you're name? my name is seymore ashes.
    gheghe eat my shorts

• 27 Oktober 2006 - 19:29

Yvonne Secr.:

He Gijs, leuk om je verhalen te lezen.En waar ik dus echt jaloers op ben is die uitgebreide menukaart daaro.Daar kan het lopend buffet in het elkerliek toch niet aan tippen! Veel plezier nog

• 29 Oktober 2006 - 17:49

Je Vader:

Hoi Gijs
    Hier nog een berichtje van je ouders.
    Wat een belevenissen daar allemaal, als ik dit zo lees. Ik hoop wel dat je goed uitkijkt, want daar heb ik toch wel mijn bezorgdheid over.Ook al is het nog zo spannend. Je zult, als je straks thuis bent wel alles lusten, na al dit exotisch eten.
    Je website wordt zeer goed gelezen door de familie en kennissen ook al zie ik weinig reacties van hun.
    Hier weinig nieuwe dingen. Het gaat nog steeds goed met de honden en de poesjes. We hebben er ook weer 4 schapen bij, van die dikke zwarte. De vectra hebben ze aan de linker kant op een gelijkwaardige kruising in elkaar gereden Ik had zelf niets. Nu zijn we aan het kijken naar een andere, maar dat is nog afhanklijk wat de expert zegt.
    Groetjes en nog veel plezier van je ouders.

• 29 Oktober 2006 - 19:12

Rita Mart Lars Van D:

Beste Gijs,
    Wij lezen hier elke keer je verhaal en al je belevenissen. Geweldig!! Wat jij allemaal meemaakt en moet of mag eten.Als je straks thuis ben is de stamppot van Helma dan ook weer superlekker! Geniet er volop van, heel veel plezier.
    Groetjes Mart, Rita en ons Lars.

• 30 Oktober 2006 - 08:22

Jos:

hoi gijs indiane jones is er niks bij,die verhalen van jou.Ik hoop dat het heel leuk blijft en dat je van die lekkere levende kroketjes mag blijven smullen,jac. ik denk dat je wel lekker zin hebt in een lekker frikadelleke he gijs. groetjes jos en de family.

• 30 Oktober 2006 - 10:28

Sien:

Wat een eten allemaal!!Gek zeg!!
    Zaterdag laatste dag dat d'n toekomst open was..was een zatte bedoeling!!;)..

Have Fun!!

Xx Francien

• 30 Oktober 2006 - 10:42

Bram:

Jojo, gaat weer helemaal lekker daar. Pix!!! +

• 30 Oktober 2006 - 11:52

Ruud:

Daar Gijs geniet van al het moois in Azie, aanschouwen wij een weelderig aanzicht van een mengelmoes van allerlei herfstkleuren, Gijs genieten dus want je mist hier niets