Sabah - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Gijs Elsen - WaarBenJij.nu Sabah - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Gijs Elsen - WaarBenJij.nu

Sabah

Door: Gijs

Blijf op de hoogte en volg Gijs

25 Augustus 2011 | Maleisië, Kota Kinabalu

Hi,

Sabah, het Maleisische gedeelte van Borneo. Echt een heel mooi stukje van de wereld.
Ben er nu een week of zo en heb echt heel veel moois gedaan en gezien.

Van Tioman eerst terug naar het schiereiland gegaan, nachtje in Mercing geslapen, toen met de bus naar Johor Bahru, net aan de grens bij Singapoor. De stad is niet veel aan, is het industrieterrein van Singapoor. Goedkopere arbeidskrachten daar. Toen naar Kota Kinabalu gevlogen. Dit is de hoofdstad van Sabah, de noordelijke staat van Borneo's Maleisie.

De eerste dag een beetje door de stad gebanjerd. Is wel een leuk stadje, niet super groot, alles te krijgen en goede voorzieningen. Direct aan zee, dus altijd wel een lekker briesje.
Aangekomen in het hostel, vroeg Betty (schat van een vrouw) mij of ik niet de berg wilde beklimmen. Berg? Ja, Mt. Kinabalu, dat is was iedereen hier zo'n beetje komt doen. Mmm, OK. Morgen? OK. En dus zat ik de dag erna in een busje op weg naar het startpunt van de route naar de top van de berg.

4089 meter, 8,7km. De eerste dag 6km lopen tot
Ik had een gids, Cornilus, die zei dat we die eerste 6km wel in een uurtje of 5 konden doen, snelle mensen deden hem in 2,5uur.
3 uur en 15 minuten later waren we de eerste die in de logde aankwamen. We moesten daar overnachten, zodat we op de top stonden met de zonsopgang. Dus vroeg naar bed en om 3 uur in de nacht weer aangelopen/geklommen naar de top. Nou zit ik hier vlakbij de evenaar, waar het toch tropisch warm is. En ik was erg verbaasd over de hoeveelheid winterkleding die iedereen droeg of voor de dag haalde. Mijn warmste was een spijkerbroek en mijn jasje. Vliegtuigdekkentje maar meegenomen als das en een paar bouwvakkershandschoenen gekocht voor mijn handen. Was aangeraden door Betty, omdat ik flink zou moeten klimmen via een touw.
En dan 's nachts, in de donker. Zaklamp in mijn mond, touw vast en in 2 uur naar de top. En daar was het me koud. Niet normaal, is lang geleden dat ik het zo koud had. Natuurlijk niets om te schuilen voor de wind bovenop zo'n berg, we zaten ruim boven de boomgrens.
Na een half uur op die top geweest te zijn, net voordat de zon er helemaal was maar weer aan gelopen naar beneden. Mijn tepels vroren er haast af. De zon wel vaker gezien, dus hoppakee naar beneden. Die dag moest er helemaal weer naar de start gelopen worden. Nu het licht was zag ik pas hoe mooi het daar was. Echt schitterend. Wat een massa, verlaten maanlandschap. En overal kleine mensjes die niet zo snel als ons waren en dus nog op weg naar boven waren. Om 11u was ik weer beneden bij de start, uitgeput, voldaan en zeer gelukkig dat ik er eindelijk was. Een super ervaring. Ben blij dat Betty me had overtuigd het te doen.

Dag erna maar een beetje lam geweest op een prachtig eilandje net buiten KK, met de boot erheen, niet eens gesnorkeld, want had te veel spierpijn. En wilde me niet te veel vermoeien, want de dag erna zou ik weer een flinke tocht gaan maken, deze keer door de jungle.

Daar ben ik nu net een paar uurtjes van terug. Had me niet helemaal goed voorbereid (alweer niet). Dacht dat het maar een nachtje was dat we in de jungle bleven en daar zouden komen via een tocht over de rivier, een wandeling en weer weg via de rivier.
Duurde dus 8 uur voordat ik er was, de rivier bleek een erg bekende te zijn, de Kinabatangan, in het oosten van Sabah. Een van de weinige stukjes oerwoud die er nog is, de rest is een groot palmbomen bos voor de olie. Helaas. Maar het was gelukkig toch allemaal beter en minder vermoeiend als ik me voorgesteld had.
Waren niet al te veel mensen en in de 2,5 dag dat ik er was hebben we 4 keer over de rivier gevaren, 1 nachtwandeling gemaakt (er was een 2e optie, maar toen regende het even daarvoor zo hard, dat naar mijn mening zelfs de dieren waren gaan schuilen) en een lange tocht door de jungle. Veel beesten gezien, de meeste vanaf de boot, beesten ruiken je dan toch minder en je zit op een veilige afstand van hen.
Het eerste beest dat we zagen was meteen een oerangoetang, erg leuk, dat begon goed. Helaas was het wel de enigste 'bosmens' die we gezien hebben. We nog 4 andere primaten (van de 10 die er leven in die jungle), veel soorten hornbills en vele andere vogels, enkele soorten monitorlizards, slangen, insekten, vele bloedzuigers en weet ik wat nog meer allemaal. Een keer was er nog een erg geinige NGC-experience. Helaas geen camere bij, dus niet gefilmd. Er was een touwbrug gemaakt over de rivier, voor de oerangoetangs, alleen maken die er geen gebruik van want die zijn te bang voor water. Maar de andere apen wel. Waren een paar gibbon's en die wilde er overheen. Maar er was een makaak, en die vond van niet. Uiteindelijk was het de gibbons toch gelukt, maar het leverde voor ons een zeer mooi amusement op. Wat was die makaak een basterd.
Tijdens de nachttour alleen maar wat vogeltjes gezien, die netjes door de gids eerst werden verblind zodat ze niet weg vlogen en wij ze op de foto konden zetten.

Al met al echt heel erg genoten in de jungle. Goed eten en drinken, niet te duur, veel vermaak en leuke mensen. Ons groepje was de hele tijd hetzelfde en we hadden steeds dezelfde gids, Risiman, die in het bos is opgegroeid en niet normaal goede ogen had, wij zagen het beest nog niet al zaten we er haast bovenop en hij zag het vanaf het midden van de rivier. Gelukkig maar dat hij d'r bij was.

Net terug dus, morgen nog een keer naar het eilandje om dan wel te snorkelen en dan de dag erna naar Bruhnei. Het kleine maar zeer rijke oliestaatje, dat schijnbaar de meest oude en originele jungle van borneo heeft.

Gegroet
Gijs

foto's
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.2357184728202.141959.1207762056&l=99dde5977d&type=1

  • 25 Augustus 2011 - 13:00

    Monti En Elly:

    Zit ik daar weer met m'n mond open van verbazing.
    Binde gij op dé topke gewe??
    Nou nou dan zulde wel luij zien.
    Die vleesetende planten zijn erg mooi.
    Die bergtop zal ik niet halen en door de jungle met al die besies brrrr ieeeee.
    Waterratten hebben we pas nog in Drente gezien
    Effe w8ten effe wesp killen.
    In Drente hebben we 100 km gefietst want we moesten nog steeds puzzel's die we al meer dan een jaar hadden liggen ophalen.
    We hebben 2 nieuwe caches gemaakt op het randje van de gemeente Venray. Moest daar liggen i.v.m Georooj is mooi.
    Toen er weer een nieuwe georooj uitkwam hebben we maar gewacht totdat de eerste er waren geweest anders moesten we weer een cache leggen in de gemeente Venraij.
    En wij zijn toch Brabanders dus 2 keer vonden we wel genoeg anders gaan die limburgers langs hun schoenen lopen.
    Het is vandaag weer redelijk weer gelukkig niet zo benauwd.
    Effe 'n stukske verkade chocolade pakken......lekker. Ben gisteren toch bij de tandarts geweest. De baas is werken en ik heb het druk met m'n huishoudelijk taken denk ik.....
    Hou je taai en niet teveel zuppe want dor kriede allien mar meer dorst van.
    Groetjes.


  • 25 Augustus 2011 - 13:03

    Marianne Nijst:

    O,Gijs wat een tochten tjee!
    Als je goed naar opa´s verhalen hebt geluisterd dan wist je dan de tropische nachten heel koud kunnen zijn.Hij heeft ooit in Sumatra de Ned´se vlag uit de paal gehaald van wegen de kou, dit werd hem later zeer kwalijk genomen(landsschennis)en verdween(als zware crimineel) voor 2wkn in de cel.Daarom hebben opa/oma nooit geen vlag meer aan ons huis gehad!!!

  • 25 Augustus 2011 - 14:28

    Stephen, Dark_angel:

    Wouw Gijs, een dubbele 5 sterren earth-cache.
    Geweldige foto van die vogel trouwens.

  • 27 Augustus 2011 - 07:12

    Bram:

    wederom vet! mooi verhaal, maar foto's spreken voor zich! Super.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gijs

Ga weer de verre wereld in. Op zoek naar het mooiste plekje.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 154832

Voorgaande reizen:

30 Januari 2012 - 03 Februari 2012

to Prague

09 Januari 2011 - 05 November 2011

Een jaar lang weg

02 November 2008 - 26 Februari 2009

Incredible India

05 September 2007 - 21 September 2007

New York New York

28 September 2006 - 29 December 2006

Expect the Unexpected

02 Februari 2005 - 28 April 2005

Exploring New Zealand

Landen bezocht: