Salamat Datang ke Sarawak - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Gijs Elsen - WaarBenJij.nu Salamat Datang ke Sarawak - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Gijs Elsen - WaarBenJij.nu

Salamat Datang ke Sarawak

Door: Gijs

Blijf op de hoogte en volg Gijs

08 September 2011 | Maleisië, Kuching

Hallo,

Het is weer tijd voor een update. Veel gezien de afgelopen paar dagen.

Brunei is dus echt heel saai, iedereen die er ooit heen wil gaan: niet doen. In Noord Korea is nog meer entertainment te vinden.
Drie nachten geslapen en dat was uit pure noodzaak omdat ik om mijn schone was moest wachten. Die daarna trouwens wel heel erg lekker rook.

Ben vanaf daar met de bus naar Miri gegaan, een plaatsje net over de grens van Brunei en helemaal vol met kroegen. Je snapt waarschijnlijk wel voor wie die zijn. Ben er een avondje gaan bier drinken met een japanner. Volgende dag weer verder gegaan naar de Niah Caves.
Dit is een hele grote grot waar in de prehistorie al mensen in woonden. De laatste paar eeuwen is ie gebruikt voor het verzamelen van de vogelnestjes die in China zo gretig aftrek vinden. Hele stellages van bamboe in die grot. Je kijkt je ogen uit als je bedenkt dat ze daar op klimmen.
De grotten zijn heel groot, niet verlicht en je loopt er zonder gids rond over een houte wandelpad. Een paar kilometer lang in het donker, met je zaklamp zolang de batterijen het volhouden. Was een mooie ervaring.
Sliep die dag bij de lodge van het park, lekker in de jungle.

Volgende dag weer verder. Naar Sibu in een 8 uur durende busrit. Daar de nacht geslapen in een erg chil hotel. Toen de boot opgestapt om 100km over de rivier te gaan en daarna 100km over zee naar Kuching.
Zat bovenop het dak, samen met een 100 andere mensen (100 is het magische getal van dit stukje). Op de rivier was dat niet echt een probleem, maar op zee bleken de golven toch een stukje groter te zijn, dus doorweekt in Kuching aangekomen.

Kuching is de hoofdstad van Sarawak. Grote stad, veel te doen, vooral eromheen.
Heb een opvangbos (raar woord, maar toch is het zo) voor Oerang oetangs bezocht. We hadden geluk schijnbaar, want we zagen Ritchie en Hotmama. Ritchie is een 30 jaar oud mannetje en Hotmama is een 25 jaar oud vrouwtje. De 'bosmensen' leven in een bos, niet in kooien en elke dag om 9 uur word er voedsel neergegooid op de voederplaats. Soms komen ze niet opdagen, maar toen wij er waren een stuk of 10. Die Ritchie hoorde je van ver aankomen. Bomen van 20cm doorsnede bogen om als gras in de wind als er 200kg aap aan hing. Heel indrukwekkend. Die dag nog naar een traditioneel dorpje geweest (touristrap) en een paar kleine grotten.
Dag erna naar een rivier geweest, de Santubong rivier. Daar Iriwaddy dolfijnen, een krokodil, apen en vuurvliegjes gezien. Ook weer geinig.
Dag erna rustdagje, beetje in de stad rond gebanjerd.

Toen ik weer uitgerust was naar Bako National Park geweest. Ook hier weer vele apen, hagedissen, mudskippers, hermietkreeften en weet ik wat nog meer gezien.
Vandaag op jacht geweest naar een cache, met een FTF kans (is voor cachers, die snappen dat wel). Met de bus heen. Bleek ie net vandaag gelogd te zijn, terwijl ie echt al twee weken niet gevonden werd. Daarna terug gelift naar Kuching.

Morgen naar een krokodillenfarm, om een nieuwe portomonee te kopen.
En de dag erna is het weer vliegen geblazen. Via Singapoor (waar ik een cache ga herplaatsen in het vliegveld) naar Bali. Kom er in de avond aan en ga naar Kuta.

Vanaf mijn aankomst in Bali duurt het nog 6 dagen, kan niet wachten :-)

Veel liefs allemaal weer, vermaak me nog prima.

Foto's:
nog wat van Sapah en Brunei:
van Sarawak:

Toke: kom zeker een keer bijbuurten bij Franske op vrijdagmiddag;
4C: hoezo nieuwe baan, kom gewoon terug van vakantie en begin weer;
Tjeerd: hoe was China?;
Rick: ok, je hebt je hersteld, kom als ik terug ben zeker een biertje drinken, ben idd misschien wel getraind ondertussen

nou doei!

• 08 September 2011 - 13:57

Renée:

ha gijs.
    wel oppassen met die kroko leren portemonnee... en het meenemen daarvan naar NL. maar dat zal jij als ervaren reiziger wel weten. Zonde van je geld als je t niet mee naar huis kan nemen. Dus dan maar n goeie nepperd kopen! Groetjes en veel plezier met zn tweeën op Bali!

• 08 September 2011 - 18:23

Dianne:

Klinkt weer goed allemaal gijs!
    Heel veel plezier de komende maanden nog maar dat gaat wel goed komen ;o))

ps. laat je voor 10 oktober weten of je met kerst of oud/nieuw wil werken (of allebei ;o)))))

Laat dat laatste vooral de pret niet drukken Gijs, je weet wie het schrijft ;o))

groetjessssssssssssssssss

• 08 September 2011 - 20:33

Monti En Elly:

Ha die Gijsie,

Hebben we net (21.00) in ons dorpje een aardbeving gehad van 4.6 op de schaal van richter. Volgens de t.v hebben veel mensen de politie gebeld omdat ze geschrokken zijn. Maar die kunnen er toch niks aan doen.
    Even gekeken waar je gecached hebt
    Zit je nog 10879 km van ons af.
    Dat is toch nog wel een heel eindje weg.
    Hier is de herfst al begonnen.
    Vandaag weer verschillende plensbuien gehad.
    Nog effe en dan kunnen we aan de beschuit met muisjes wegens gezinsuitbreiding. Tenminste als alles goed gaat. Vandaag een cache willen doen maar ik denk dat er ergens een fout in zit of deze is te moeilijk voor ons. 1,5 ster. Jammer als het weer niet klopt. Maken we tegenwoordig nogal eens mee.
    Hij nog veel plezier enne tot dan dan.

• 09 September 2011 - 10:48

Lonneke:

Hee gijs,

zodra jij over die caches begint begrijp ik het eigenlijk niet meer ;)
    Maar je apen verhaal begrijpt ik natuurlijk wel weer :P
    Het is maar goed dat je bijna op Bali zit want om nou steeds te gaan slapen is ook zonde van al je tijd!
    kroko porto.. apart.. houd je armen en benen maar binnen de dranghekken, die heb je toch echt nog een tijdje nodig, leuk of niet leuk :)

Je hebt trouwens wel mazzel met al je werk, je gaat even op vakantie (bijna een heel jaar) en je kunt gewoon weer terug naar je oude stekky,, mazzelaar.

Maar oke.. fijne vakantie nog en ik lees je verhaal van Bali wel weer, ben benieuwd wat daar allemaal te beleven valt.

doei
    kusjes

• 10 September 2011 - 08:31

Miep:

Hoezo een nieuwe portemonee gekocht.
    Heb je dan nog wat om erin te doen??????????????????? ha ha ha

• 10 September 2011 - 18:44

Monti En Elly:

Deze nieuwe krokodillen leren portemonnee is voor de eerste zuur verdiende centjes straks in Helmond.
    Om vervolgens op het krokoneetje te gaan zitten zodat de centjes er niet meer uitvliegen. Kan ie dan volgend jaar een reisje boeken om af te kicken.
    Of hebben ze iets in Elkerliek om af te kicken?

Hoie wa