Deja Vu's te Sri Lanka - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Gijs Elsen - WaarBenJij.nu Deja Vu's te Sri Lanka - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Gijs Elsen - WaarBenJij.nu

Deja Vu's te Sri Lanka

Door: Gijs

Blijf op de hoogte en volg Gijs

09 Oktober 2011 | Sri Lanka, Kandy

He jongenlui,

Effe een update vanuit het erg warme Sri Lanka.
Zit er nu een dag of vijf en dat lijkt eigenlijk al meer.

Sri Lanka lijkt erg veel op India. Is toch weer net anders als wat ik het afgelopen jaar allemaal heb mee gemaakt. Telkens als er iets gebeurd, of als ik iets zie, denk ik: O, das net als in India. Maar dan toch wel weer net een beetje anders.
Helaas is de prijs ook een beetje anders. In India houden ze ook wel van toeristenprijzen (altijd veel meer als wat de locals betalen), maar daar zijn ze hier nog weer net een tikkeltje beter in. Niet alles, maar je moet het toch maar weer effe door hebben. Gelukkig begin ik er weer in te komen en weet ik dat het hier op dit eiland een beetje anders gaat als wat ik (wij) had op Bali.

Kwam 's nachts om 12u aan in Colombo. Op het vliegveld was alles zo geregeld. Dat ik een dag langer blijf als mijn visum geldig is, zou volgens de meneer die de stempel zetten, niet veel uit moeten maken, dat kost me gewoon geld. Maar ik hoef hem niet te gaan verlengen, dat is duurder. OK, goed advies.
Een taxi kunnen delen met een australisch stel, naar Colombo. OK, relax, dat begint goed.
Toen kwam ik in het hotel, volgens de lonely planet, maar 35$ per nacht, bleek dit toch wel 65$ hoger uit te pakken. Om 1 uur 's nachts geen zin om ergens anders heen te gaan. De roadblocks elke 200 meter laten me toch niet door waarschijnlijk met een dikke rugzak, daar zou wel eens een bom in kunnen zitten.
Dus maar gebleven.

Had geen plan en kwam weer totaal zonder kennis van dit land aan, dus moest effe vlug verzinnen wat ik wilde gaan doen. Op KL-airport een Lonely Planet gekocht en daar staat toch altijd wel iets bruikbaars in. Colombo trok me niet, dus maar de trein genomen in de ochtend. Naar Kandy gegaan. Daar had ik de vorige keer een blogje getypt en ben ik nu weer terug.

Weet ondertussen wat meer van het land. Veel thee, veel ruines, oorlog in het noorden en oosten, maar nu niet meer en schitterende stranden waar nauwelijks toeristen op af komen (tenminste vergeleken met de rest van zuid oost azie).

In Kandy paar keer flink gelachen, was met een local op pad geweest. Allerlei locale barretjes en restaurantjes bezocht), en me hier prima vermaakt. Maar dan probeert toch altijd wel iemand om de rekening ineens 250% te verhogen (He, dat kan niet, hoe werkt dit? En dan bleek het toch ineens lager te zijn) of iemand probeert een rekening twee keer te innen (Nee, die heb ik al betaald, O nee, vraag hem dan. OK ook weer opgelost). Hier dus weer effe mijn vizier aan moeten scherpen wat betreft de uitgave. Denk dat ik nu weer een stuk scherper ben.

Ben vanuit Kandy met de bus (dubbel moeten betalen ivm tas, kwam er niet onderuit) naar Dambulla gegaan. Bekend om zijn grottempel. Niet veel aan, al eens vaker zo iets gezien. Wel heerlijk kreeft gegeten in het hostel, die dan maar 8$ kostte.
Dag erop naar Sigirya gegaan. Een must-see-cultural-heritage-site van Sri Lanka. Elke groepsreis en folder heeft het in zich opgenomen. Dus maar eens gaan kijken. Zeker wel ruig. Een soort van Manchu Picchu, alleen dan minder hoog en makkelijker te bereiken.
Was wel de moeite waard om heen te gaan. Maar daarna wel genoeg gekregen van tempels en ruines (ja soms gaat dat erg vlug) en bedacht dat het daar ook wel wat te heet was nu.
Vanmorgen nog wel op een safari gegaan. Vlakbij Sigirya is een national park, zou vol met olifanten zitten. Maar helaas geen enkele gezien. Zonde van het vroeg op staan zeg maar, en van de centen trouwens.

Nu dus terug in Kandy. Morgen met de trein door de bergen en heuvels en tussen de theeplantages door naar Haptule. Beetje hoger gelegen als Kandy in Hill Country. Daarna richting Ella en dan even naar de oost kust voor mijn eerste bounty strand in Lanka. Dan via Yala National Park naar het zuiden om niet meer van de zee weg te gaan. Effe aan mijn tint werken.

Zo, iedereen weer up-to-date en ik weer verlost van een verhaal.

Tjeptjow,

Gijs

En wat hoorde ik? Een feestje met nieuwjaar bij verkuijlen?

  • 09 Oktober 2011 - 12:24

    Nien:

    Mmmm, ik zou ook wel mn vizier op scherp willen stellen daar om niet afgezet te worden, naar de niet zo spectaculaire grotten gaan, naar de lion rock gaan, kreeft eten en door de theeplantages naar het strand reizen en een cache vinden :-)
    Klinkt goed! GENIET er nog maar van want het is hier ijskoud, brrrr. Mn tint blijft nu al niet meer plakken met al die lange kleren weer.
    Zijn straks weer duo penotti ;-)

    X Nien

  • 09 Oktober 2011 - 12:41

    Yvonne M.:

    Leuke foto's weer!
    Ik hoor het al, ook daar proberen ze je dus op te lichten. Blijf scherp he Gijs!
    Laot uw aige nie opnaaie!!
    Groetjes, ook van Henk en Jelle. Doei!

  • 09 Oktober 2011 - 13:15

    Dianne:

    Het zijn weer schitterende plaatjes Gijs en een leuk verhaal erbij ;o))
    Denk eraan hé neem op tijd je Cup-a-Soup dan blíjf je scherp!
    Geniet ze nog!
    Groetjes Dianne

  • 09 Oktober 2011 - 13:35

    Je Vader:

    Hoi Gijs
    Al wat meer tijd om mooie verhalen te schrijven
    De foto`s zijn weer overtuigend
    Groetjes je vader

  • 09 Oktober 2011 - 17:36

    Monti En Elly:

    ha die Gijsie,

    Blijft mooi daaro.
    Jammer dat het avontuur er weer bijna opzit, maar wie weet is dit nog een keer voor herhaling vatbaar.
    We kunnen op dit moment niet zo goed cachen. We kunnen alleen af en toe een tradi doen of een kleine multi. Maar dit zal wel weer goed komen. Het weer vandaag is niet zo geweldig. Maar je zult het zonnetje wel meenemen als je weer terug naar De Mortel gaat. Zo nu ga ik even chillen want dat moeten we hier ook op z'n tijd doen.

    Houdoe wa


  • 10 Oktober 2011 - 10:19

    Lonneke:

    Zozo, hebben we weer tijd voor een verslag ;)
    Je foto's zijn weer leuk al heb ik de helft niet eens gezien.. internet deed raar :S
    Best grappig om te lezen dat je van alles herkend eigenlijk. Voel je je dus toch een beetje thuis. Witte stranden hé en min. 25 graden, Ttsss zit ik hier met onze bewolking en regen te kijken. (lange broek, lange mouwen.. binnen zitten)

    Ik ga dadelijk hard werken.. jaja hard werken! de koelkast is nat en vies zelfs mij valt dat op, en zet maar even soep op zodat mam een beetje blij thuis kan komen :p, na haar lange dag werken.. Tss

    maar goed aanbid de stranden en de zon nog even, dan aanbid ik straks de koelkast als die weer glimt.

    Doei doei de mazzel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gijs

Ga weer de verre wereld in. Op zoek naar het mooiste plekje.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 154829

Voorgaande reizen:

30 Januari 2012 - 03 Februari 2012

to Prague

09 Januari 2011 - 05 November 2011

Een jaar lang weg

02 November 2008 - 26 Februari 2009

Incredible India

05 September 2007 - 21 September 2007

New York New York

28 September 2006 - 29 December 2006

Expect the Unexpected

02 Februari 2005 - 28 April 2005

Exploring New Zealand

Landen bezocht: