Earth, Wind en Rain. - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van Gijs Elsen - WaarBenJij.nu Earth, Wind en Rain. - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van Gijs Elsen - WaarBenJij.nu

Earth, Wind en Rain.

Door: Gijs v.d. Elsen

Blijf op de hoogte en volg Gijs

18 Februari 2005 | Nieuw Zeeland, Invercargill

Ja weer twee dagen verder.
De foto's staan erop, het heeft me 15 $ en drie uur gekost om ze erop te krijgen, en nog niet allemaal, de meeste wel hoor.
Vanuit Oamaru naar de Boulders, ronde stenen, die in het zand zijn ontstaan. Liggen nu op het strand, je denkt haast dat ze door iemand gemaakt zijn.
Daarna doorgereden naar Dunedin, gewoon een grote stad, wel lekker geslapen trouwens (is nu voortaan een heel speciaal iets, in die hostels snurkt altijd wel iemand).
Daar is het steilste straatje ter wereld, mijn auto trok dat niet :-(, het is in 1 meter een stijging van 1,2 meter, nog erger dus als 45 graden.

Ik ben naar de Otago Peninsula geweest, eerst ongeveer een uur een HEEL bochtige weg, vlak langs het water, waar je af en toe toch wel wat op de rem moest. Aan het einde van die weg was een baai, met zeeleeuwen, ik heb er foto's van. Je kon ze bijna aanraken, maar ze schijnen nogal lelijke wonden te maken als ze bijten, je moet eigenlijk op 10 meter afstand blijven, maar die beesten waren zo aan mensen gewend dat ze gewoon door lagen te maffen, ook al maakte je ene foto op 2 meter afstand. Er was ook een fort daar, in de berg uit de 18e eeuw, onder de grond, best mooi. Op dat fort (of eigenlijk gewoon op de berg) was een albatrosen kolonie. Dit zijn vogels met de grootste spanwijdte, 3 meter, echt joekels. Om ze te zien moest je 25 $ betalen, best veel en dan zag je drie nesten. Ik ben er ondertussen wel achtergekomen dat als ze zeggen "kolonie", ze bedoelen "een paar". Dat fort kostte trouwens ook nog eens 5 $, wat ze vantevoren niet vertelde. Maar het was de moeite waard.
Ben maar een dag in Dunedin geweest, is toch maar weer gewoon een stad. Heb daar wel een nieuwe cd van 'The Doors' gekocht. Dezelfde als die ik gekopieerd bij had, maar die was kapot gegaan, heb dus nu de orginele. Rijden met The Doors is heel erg chilluh. Ook val ik er makkelijk bij in slaap.

Ben over de kustweg verder naar beneden gereden. Eerst langs Rouring Bay, daar zag je in de verte wat zeehonden liggen, wel een heel mooi uitzicht vanaf een vuurtoren (zie foto). Ben toen verder gereden naar Cannibal Bay, hier was ik helemaal alleen, samen met drie zeeleeuwen, super vet. Ik dacht dat ik foto's had maar de batterijen waren toen op. Ik weet nou ook hoe ik ze kan irriteren zodat ze in beweging komen. Ook lag er een dooie albatros. Ik wilde eigenlijk de schedel meenemen, want ze hebben een heel aparte schedel, met een grote snavel, leek me wel mooi voor thuis, kreeg hem er alleen niet af en het stonk nogal.

Na een uur weer verder naar beneden gereden, richting het zuidelijkste puntje van het zuidereiland. Ik ben langs een paar mooie watervallen gekomen en de Cathedral Caves, een erg grote grot, alleen bereikbaar als het laagwater (eb) is, via een subtropisch bos, erg ruig.
Ik had gehoord dat ik ergens vlakbij het zuidelijkste puntje kon kamperen en aangezien het goed weer was en ik de tent nog niet had gebruikt dacht ik dat maar eens te gaan doen. Voor 7 $ kon ik op de camping gaan staan. Tent opgezet, beetje rond gekeken, bleek dat er in de baai een stuk op 5 Hector's dolfijnen aan het zwemmen waren, beetje aan het spelen in de golven. 10 meter vanaf het strand, ik heb er denk ik wel een uur naar gekeken. Deze dolfijnen komen alleen maar in Nieuw-Zeeland voor en zijn ongeveer een meter groot, geen foto's want ze waren veel te vlug. Aan de andere kant van de camping kwamen 's avonds pinguins, je kon ze bekijken: voor niks, heel relaxt natuurlijk. Ook was daar het bos van 150 miljoen jaar oud dat versteent is, zag er wel grappig uit, net of alles weg aan het rotten is, maar het was wel keihard.

Het waaide steeds harder hoe verder ik zuidelijker kwam, de wind kwam rechtstreeks van Antartica, dus in de wind was het wel fris, maar de zon bleef schijnen. Toen begon het te regenen. Ik in de tent, steeds meer herrie, keek er er effe uit, blijkt het te hagelen, stenen van wel een centimeter groot. Nou weet ik wat ze bedoelen met: Four seasons in one day. Niet normaal hoe hard, die tent bleek dus maar net waterdicht, een paar drupjes erdoorheen.
Ik denk dus dat ik maar niet meer in een tent slaap. Ze zeggen altijd je krijgt wat je verdient, nou hagel dus. Ben vanmorgen dus ook vroeg weer gegaan, de tent moet ik nog laten drogen, maar dat komt wel, als ie droog is stuur ik hem denk ik naar huis, hoef ik er niet meer mee te schouwen.
Morgen blijf ik ook nog in Invercargill, daarna met de boot naar Steward Island, voor twee dagen en daarna naar Queenstown. Ik heb zelfs gereserveerd, gewoon zes dagen vooruit geplant, ik lijk wel gek, maar ja, voor steward island en queenstown schijnt dat te moeten.
Vandaag trouwens in Invercargill naar het museum geweest (gratis, langs het I-centre)
Heb daar hagedissen gezien (zie foto). De zogenaamde Tautara (komt ook alleen hier in NZ voor).

Nog bedankt voor de reacties, vind het wel leuk om te lezen.

Ik hoop dat alles goed gaat daar met de familie en vrienden en op het werk natuurlijk.
Mam laat jij nog effe weten wat er nou met opa gaat gebeuren, want die moest toch vandaag naar de dokter, stuur maar een mail.
En rob: Nee, volgens mij heb ik niks van die orkaan gemerkt, of het moet die Hagelbui zijn geweest. Volgens mij was het 1000 km uit de kust van het NoorderEiland, ik zit momenteel in het uiterste zuiden, alleen wind vanuit Antartica.

Doei en tot de volgende keer maar weer.
Gijs

  • 18 Februari 2005 - 03:36

    Sandrie:

    hey khoop dat je zekers ruig heb daar

  • 18 Februari 2005 - 08:58

    Geert:

    Er zijn toch geen deuken van de hagel in uw Holden gekomen! Ruige bak op de foto ja, kdacht ff dat t je Holden was. Maar die zal nog wel dikker zijn, of nie?

  • 18 Februari 2005 - 10:02

    Sienuhh:

    Hey Isaacje...

    Echt gaaf die foto's...Mooi man! Ziet er echt leuk uit..Ksnap wel dat je het daar naar je zin hebt..hahaha..!!!
    Kben benieuwd naar je andere foto's en verhalen..Hier gaat het trouwens goed..veel zieken..Ja tis wat na de carnaval!!..

    Tot later...

    Kuzzz Sienuhh

  • 18 Februari 2005 - 11:51

    Bram:

    Zijn weer zeer vette foto's Isaac,
    en slecht van je dat je de schedel niet van die dooie albatros af hebt weten te trekken, heel on-isaac's.

    Je autootje ziet er ook relaxed uit, meenemen?

  • 18 Februari 2005 - 15:22

    Papa/mama:

    Ik heb nog geen foto gezien van je holden. Ben je nog geen mankementen tegen gekomen? Wat is de temperatuur daar? Ben je nu steeds alleen aan het reizen? Ben je nog meer Nederlanders tegen gekomen.Er moeten er daar ook nog veel wonen.
    Opa is nu met ons mam naar het ziekenhuis in Eindhoven om te kijken hoe het verder moet, bestraald of geopereerd.Als we meer weten laten we het weten
    Ook nog de groetjes van je trouwe viervoeters Rakker en Luka. Ik heb het fototoestel meegebracht en zal enkele foto`s van ze mailen.
    Groetjes je vader

  • 18 Februari 2005 - 16:43

    Frankniss:

    Woehoo !!! lachen foto's isaac! toch wel een beetje van lord of the rings :-)
    Ga je goed kerel !
    Cheers,

  • 18 Februari 2005 - 18:15

    Easy Going:

    Zeker stoere foto's. Dikke jaguar ja, inruilen op je james holden krijg je vast geld bij... Ohja gijs eet je wel gezond????? ;)

  • 18 Februari 2005 - 19:27

    Mam:

    Hoy Gijs Alles is hier oke.Opa hoeft niet onder narcose.Hij wordt toch plaatselijk verdoofd.Eerst met zalf ruim 1uur van te voren zodat de verdovingsspuiten niet zo'n pijn doen, dan wordt er zoveel weefsel als nodig is weggehaald en meteen onderzocht.Hebben ze niet alles dan herhalen ze dit weer net zo lang tot al het verkeerde weefsel eruit is.Wanneer het nodig is maken ze de wond dicht met huid van voor het oor. hij mag dan meteen weer mee naar huis .Alleen in bijzonder geval moet hij een nachtje blijven voor observatie.De operatie zal ongeveer half maart of eind maart plaatsvinden.Dr.Krekels noemde het eenBasalt celcarcinoom.Bestralen was een tweede optie maar had minder kans van slagen,omdat ze het dan waarschijnlijk niet allemaal konden vernietigen en moest er dan alsnog geopereerd worden dan zou dit moeilijker zijn en zou niet goed genezen.het huidweefsel was dan zo beschadigd dat de wond niet goed dicht ging.Hopelijk weet je nu voldoende.De groetjes en veel plezier .Kijk wel goed uit .Tot de volgende keer, doei.

  • 19 Februari 2005 - 15:50

    Henries:

    die auto, ohhhh james is er niks bij. ps doe mij maar 4 seasons in one day allight beter dan die regen van hier. have fun

  • 19 Februari 2005 - 16:32

    Piet Paulusma:

    Nee Henries daar ben ik t niet mee eens. Regen is goed voor de planten. Regen is prachtig!

  • 19 Februari 2005 - 18:52

    Macatelli:

    Earth, Wind en Rain.Isaac op locatie, zie hier maar eens een vuurtje te stoken:)dat bos is niet versteent.

  • 20 Februari 2005 - 20:33

    Yvonne:

    he stoer man, dat je ook good old Henri de Tuatara hebt gezien! En de pinguins, albatrossen, dolphins, de Mouraki boulders, de steilste straat etc etc. Het is echt gaaf he, om alles te zien, met Jimmy (Morrison) als companion. Het gaat super met je zo te zien, grappig om te zien hoe snel het went om backpacker te zijn, het vinden van de bezienswaardigheden en het hostel leventje. Alsof je nooit iets anders hebt gedaan....(lang leve de LP)
    Oja, hoeveel o'possums heb je al geraakt???
    Take care and happy travels!

  • 21 Februari 2005 - 21:48

    Niek:

    wederom een mooi verhaal en n paar hele goede foto's.
    Hier niet veel apparts, alhoewel het toch ook wel mooi is. Gister op de grotelse heide weze ravotten.
    Ook nog een kortstondige ontmoeting gehad met een wielrenner of nee eigenlijk een veldrijder.
    verder geen bijzondere kolonies tegen gekomen.
    wel nog tegen een lantaarnpaal aangelopen.
    Goed te horen dat het daar ook hagelt....,hier is het weer genieten van het weer.
    ciao

  • 23 Februari 2005 - 00:01

    Paul V:

    Ik ben het roerend met dhr. niek eens! De foto van de meeuw verdiend zeker een uitvergroting voor op de schouw...
    Cheers mate

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Invercargill

Exploring New Zealand

1e keer alleen de wijde wereld in. Het was geweldig.

Recente Reisverslagen:

29 April 2005

Terug naar huis

21 April 2005

Laatste loodjes..

15 April 2005

De Coromandel

08 April 2005

allo

03 April 2005

Terug van paradise
Gijs

Ga weer de verre wereld in. Op zoek naar het mooiste plekje.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 92
Totaal aantal bezoekers 154812

Voorgaande reizen:

30 Januari 2012 - 03 Februari 2012

to Prague

09 Januari 2011 - 05 November 2011

Een jaar lang weg

02 November 2008 - 26 Februari 2009

Incredible India

05 September 2007 - 21 September 2007

New York New York

28 September 2006 - 29 December 2006

Expect the Unexpected

02 Februari 2005 - 28 April 2005

Exploring New Zealand

Landen bezocht: