We zijn weer 500 km verder - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Gijs Elsen - WaarBenJij.nu We zijn weer 500 km verder - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Gijs Elsen - WaarBenJij.nu

We zijn weer 500 km verder

Door: Gijs v.d. Elsen

Blijf op de hoogte en volg Gijs

03 Maart 2005 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hoi allemaal,

Ik zit ondertussen in Fox Glacier, aan de westkust.
Vanuit Invercargill ben ik naar Wanaka gereden, dat ligt 100 km boven Queenstown, een ritje van 4 uur. Het meeste van het zuiden van het Zuidereiland heb ik ondertussen gezien. Wanaka was een tussenstop, daar zou ik beslissen of ik eerst naar Mt Cook zou gaan of de westkust. Het is de westkust geworden.
Wanaka is een erg mooi dorpje. In de winter wordt er veel wintersport beoefend, zo zag het er ook uit. Alsof je in Zwitserland was, veel bergen, mooi blauw meer en enkele gletsers. Ik zat er in een super relax hostel, luxe en goedkoop met een erg mooi uitzicht. Ik ben er naar puzzelworld geweest. Dat is een "pretpark" met een doolhof en een paar Illision Rooms. Van het doolhof kreeg ik hoofdpijn, ik heb lang niet zo moeten nadenken, en de emergence exits waren verleidelijk. Uiteindelijk heb ik het wel gehaald. Toen de illusionrooms, wow, ik wist niet dat je hersenen zo op hol konden worden gehaald, ik was helemaal "dizzy" toen ik daaruit kwam, wanden die je aan bleven kijken en schilderijen waaruit vanalles kwam, erg leuk.
Ook nog een bergje beklommen en 's avonds beetje wezen poolen.
Ik heb er nog een meidje ontmoet uit Israel en als we in Auckland zijn gaan we samen naar een psyfeest, mooi vooruitzicht.

Vanuit Wanaka ben ik naar Haast gereden, een rit van 140 km door de middle of nowhere. Het is de laagste crossing van de nieuw zeelandse alpen. Wat watervallen en bruggen, erg mooi. Ik had alleen wat haast om in Haast te komen en heb ergens iets geraakt aan de linkerkant, ik denk een reflextor- paaltje, spiegel eraf, geen nood, ik keek er toch nooit in en een fiat panda heeft er geeneens een aan die kant. Ook is er een scheur in de vooruit van mijn Holden gekomen, ik denk door een dikke steen, hij wordt alleen elke dag een cm langer. Als ik weer in de bewoonde wereld ben dan zal ik eens informeren naar de prijs voor een 2e handse vooruit.

In Haast was niet veel te doen, wonen ook maar 200 mensen, geen bank, een hele dure supermarkt en dure benzine. Die gaat trouwens per 1 april 5 ct de liter omhoog (hij kost dan ongeveer 1,25$=70 Euroct) ;-) , jammer.
Ik ben er naar Jackson Bay gereden, een ritje van 45 minuten, om dan helemaal in de Middle of nowhere te komen, alleen een keet om wat te eten/drinken en 2 huisjes van vissers. Wel een superruig strand, daar heb ik een of ander bot gevonden, ik denk (hoop) dat het van een walvis is, wil ik nog effe navragen.

Na een dag in Haast, met veel regen (er valt gemiddeld 5 meter regen per jaar) weer doorgereden naar het noorden. Door de regen is er hier wel veel regenwoud, eigenlijk overal, erg mooi. Het enige dat echt niet leuk is aan deze kant van de alpen is dat er ontzettend veel Sandfly's zitten. Vliegjes zo groot als een fruitvliegje, die steken en bloed zuigen. Ze veroorzaken meer irritatie en jeuk als een mug en ze komen met z'n alle tegelijk. Het enige dat werkt is een anti-insekten spray met DEET van tenminste 60 %. Ik heb er alleen eentje van 30 % dus het werkt niet echt. Gelukkig voel je ze net voordat ze het gif inspuiten en kan je ze dood meppen en als je in beweging blijft dan zijn ze er niet zo vlug allemaal. Dus mam, als je ooit hierheen gaat dan neem goed spul mee, of ga niet naar de west kust.
Nu ben ik dus in Fox Glacier. Dat is een van de twee meest bekende gletsers. Ik ben er net heen geweest, wel leuk, maar je mag er natuurlijk niet zelfstandig overheen wandelen, te gevaarlijk. Het was wel mooi, een blauwe ijsmassa die een hoop water en pijn onderzich laat vallen/bewegen.
Morgen ga ik naar Franz Jozef Gletsjer ( :-) ja die heet zo), daar blijf ik wat langer, ik wil er namelijk een guided tour over de gletser gaan doen. Daarna weet ik het nog niet, zien we wel weer. Het was weer genoeg zo, mzzl,

Gijs (of Isaac zoals ik hier heet, Gijs kunnen ze niet uitspreken)
Gegroet.

  • 03 Maart 2005 - 10:06

    Geert:

    Jojo, ik zie net pas eigenlijk de foto van je Holden! Vette bak. Als je hem verkoopt neem je die stoelhoezen toch wel mee naar hier of nie?! Volgens mij is t n Suzuki Swift. En dan een special Edition: Barina!! Ga maar niet te hard met die pedalen....

  • 03 Maart 2005 - 15:37

    Easy Going:

    Jo geiser, zeker ruig allemaal vooral die illusionrooms lijken mij super vet. En een meid uit Israel geregeld, goed bezig, huisje boompje beestje dadelijk ;)

  • 03 Maart 2005 - 16:54

    Combo:

    Een scheur in de voorruit Holden???? Toevallig ook een vluchtheuvel gepakt.....Die Gijs toch

  • 03 Maart 2005 - 22:58

    Frankniss:

    Relaxte foto's !!! leuk je weer gesproken te hebben op msn.
    fijn weekend isaac en groetjes thuis..

  • 04 Maart 2005 - 09:40

    Geert:

    Jojo, overwinteren in Israel!! Ik kom wel langs...

  • 04 Maart 2005 - 11:44

    Zusje:

    hey, meisje uit israel? goed bekeken! zou er toch nog een vrouw in de fam. komen?
    hier ligt een dikke pak sneeuw > ook leuk, maar geen gletsjers nog..
    En mijn nieuwe huisgenoot heeft me overtuigt om naar singapore te gaan als ik stage moet lopen, lijkt me wel wat. is nog ver weg, dus we zien wel. Oh ja, en we willen ook misschien naar dat festival in boedapest, als vakantie dan. naja genoeg gelul > have fun!

  • 04 Maart 2005 - 16:07

    Fam From Israel:

    Isaac are you also jewish? ..then you are welcome in our family.. then we can celebrate you engagement in Israel

  • 04 Maart 2005 - 15:27

    Israelien Girl:

    V\'chi ra\'am avadon ya\'ryia
    Al rosh son\'eynu lehumam,-
    Aleynu shemesh dror to\'fyia
    Lishpoch et zahara he\'cham
    (translation: Isaac will you merry me?)

  • 04 Maart 2005 - 16:40

    Mafkaas From Israel:

    can you dance the tikkifriekie? I have seen you dance the binnenste buiten in ruig oord where you tried to steel my lady! nsee you in israel en keep your hands in your pocket.

  • 05 Maart 2005 - 12:45

    Combo:

    Hoi Holden
    Hoe gaat het met je en met je baasje. Als hij ook met jouw om gaat, als met mij, dan heb je nog wat te goed en ik hoor dat het al die kant op gaat.Je spiegel en de voorruit al kapot . Met die kleine dingen begon het met mij ook, totdat al mijn kanten in elkaar gezeten hadden, behalve het dak.Gelukkig nog al hoog. Je moet gewoon niet doen wat hij wil en zeker niet te hard rijden en er wegwoon eerder mee stoppen, dan moet hij maar lopen, dat wilde hij toch zo graag. Hij is op mij nooit zuinig geweest en dat zal hij op jouw ook wel niet zijn. Ik moest ook overal doorheen en als dat niet kon, dan maar er overheen. Dus alles er onderuit, wat wil je. Elke week was er wel iets kapot. Maar je hebt geluk, over 2 maanden dan dumpt hij je weer en krijg je mischien een baasje dat wel zuinig is op jouw.
    Het rooie bakkie

  • 05 Maart 2005 - 12:59

    PLO Franske Arafat:

    Gnu'lu knelo helty g''pi sjaloom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wellington

Exploring New Zealand

1e keer alleen de wijde wereld in. Het was geweldig.

Recente Reisverslagen:

29 April 2005

Terug naar huis

21 April 2005

Laatste loodjes..

15 April 2005

De Coromandel

08 April 2005

allo

03 April 2005

Terug van paradise
Gijs

Ga weer de verre wereld in. Op zoek naar het mooiste plekje.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 154816

Voorgaande reizen:

30 Januari 2012 - 03 Februari 2012

to Prague

09 Januari 2011 - 05 November 2011

Een jaar lang weg

02 November 2008 - 26 Februari 2009

Incredible India

05 September 2007 - 21 September 2007

New York New York

28 September 2006 - 29 December 2006

Expect the Unexpected

02 Februari 2005 - 28 April 2005

Exploring New Zealand

Landen bezocht: